Lawyerment Discussion Forum
The Malaysian Law Discussion Forum for All
Forum Home | Sign In | Sign Up | Search | Help | Lawyerment HomePost a New Message | Reply this Thread | Printer

Home / Malaysia Bankruptcy Law / Business & Consumer Bankruptcy Law
Adakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang

New MessageAdakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) ABIL
Syukur sangat bila hal berkaitan kebangkrapan ni mendapat penjelasan yang mesra. Bukan niat hendak lari dari hutang, tetapi sejak kebelakangan ini say sering mendapat panggilan yang tidak pasti kesahihannya dari pihak yang katanya mewakili pihak bank. Saya akur bahawa hutang harus di selesaikan bila termampu tetapi kemuflisan adalah jalan terakhir yang mungkin ramai orang harus atau terpaksa hadapi. Apapun, terimakasih JIM. Hanya beberapa soalan untuk di kongsi pembaca yang mungkin ingin kongsi.
Saya di bebani beberapa hutang lama yang tak pernah dapat saya selesaikan. Beberapa hutang kad kredit yang jumlahnya RM8000, RM12000, dan RM6000.Di samping itu ada satu hutang yang paling besar iaitu sekitar RM16,000 untuk baki kereta saya yang telah di tarik dan sudahpun di lelong. Kesemuanya dari bank-bank yang berlainan.

Soalan saya.

1. Adakah jumlah RM30,000 adalah tahap yang membolehkan seseorang itu di istihar muflis adalah nilai terkumpul ataupun nilai individu. Maksudnya jika di campur kesemua hutang saya nilainya adalah RM42,000. Adakah kemuflisan di jatuhkan kepada saya berdasarkan nilai itu? Kerana berdasarkan kepada nilai individu saya masih di kira selamat.

2. Sekiranya saya adalah merupakan salah seorang ahli lembaga pengarah sebuah syarikat Sdn Bhd, adakah ini akan menjadi masalah kepada pihak syarikat saya sekiranya saya di istihar muflis kelak lantaran hutang peribadi di atas? Maksudnya haruskah saya meletakkan jawatan sekarang atau boleh saja saya meneruskan jawatan sebagai ahli lembaga pengarah.

Harap pihak JIM dapat memberikan jawapan segera kerana saya rasa soalan ni belum ada di tanya di dalam ruangan ini.

Terimakasih JIM.

29 May, 2009 13:20:24

New MessageAdakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) Alexander
Hi ABIL,

Saya tak berapa pandai jawab dalam bahasa melayu tetapi cuba sahaja.
Yang saya tahu, biasanya bank-bank tak akan kongsi mengambil anda ke mankamah
untuk membankrap anda kerana ada komplicasi.

Biasanya, berdasarkan kepada nilai individu bagi setaip bank. Saya percaya anda
masih di kira selamat! Jangan takut, bank tak boleh buat apa-apa kecuali anda
ada assets yang besar macam rumah, kedai 7 tingkat, karpal terbang, helikopter
atau gajah besar!

Ini soalan anda: "Sekiranya saya adalah merupakan salah seorang ahli lembaga pengarah
sebuah syarikat Sdn Bhd, adakah ini akan menjadi masalah kepada pihak syarikat saya
sekiranya saya di istihar muflis kelak lantaran hutang peribadi di atas?

Jawapan: Harta dan wang seorang bankrap peribadi tidak berkenaan dengan harta dan wang
seorang bankrap perniagaan Sdn Bhd tetapi seorang bankrap tak boleh niaga.

Soalan anda: "Maksudnya haruskah saya meletakkan jawatan sekarang atau boleh saja saya
meneruskan jawatan sebagai ahli lembaga pengarah.

Jawapan: Sekira hutang bagi setaip bank - nilai tidak terkumpul minimum RM30,000 - biasanya
tak ada masallah. Hutang anda yang besar sekali ialah RM16,000 - ini pun memakan masa lebih
kurang 4 atau lebih 5 tahun untuk terkumpul RM30,000.

29 May, 2009 22:59:13

New MessageRE:Adakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) shukur
Hi ABIL,

Jangan risau atau susah hati dengan apa yang menimpa saudara sekarang ini.. Tuhan mahu kita belajar dari kesilapan dan cuba amalakan kesederhaan dalam hidup kita..lepas ini cuba hidup dengan cara yang betul...pasal hutang2 itu, biarkan saje..kalau boleh bayar, bayarlah..kalau tak boleh, tak apa.....biar dibankrapkan..lepas tu cuba kumpul duit dan hidup dengan baik..ingat, semua in kehendak tuhan yang maha pengasih...kalau boleh jual apa2 harta, buat lah sekarang...pinjaman kad kredit atau pinjaman peribadi, jangan kisah....bankrap ini adalah cara yang baik untuk menghalang penghutang dari menyeksa anda....lepas ini, tak ada siapa yang akan seksa anda dengan telephone atau apa jua cara...kerja dengan baik dan cuba dirikan keluarga bahagia...ingat .....hidup sederhana....

31 May, 2009 17:55:11

New MessageRE:Adakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) orange
saya pun mempunyai masalah berkaitan dengan kad kredit. saya ada hutang lebih kurang 8k++ dari dua bank yang berbeza. Sekarang saya bekerja sendiri. Tapi pendapatan memang tidak tetap. kalau ada rezeki lebih baru saya bayar. Itupun RM100-150 sebulan dengan tidak konsisten. Saya pun mendapat panggilan telefon dari pihak yang katanya mewakili pihak bank. Dia kata kalau saya tak dapat bayar jumlah keseluruhan tu. Aset saya akan dilelong. Saya terpikir, aset yang saya cuma ada hp nokia yang buruk dan komputer yang dah bersawang. saya tak kisah kalau diorang nak lelong benda tu semua. . Tapi apa yang nak ditanyakan adalah, apakah procedur yang boleh kita ambil jika mendapat surah mahkamah bagi hutang kad tersebut?
08 Sep, 2009 16:36:48

New MessageAdakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) Apple
hi orange,

lebih baik anda pergi ke AKPK untuk dapat pertolongan bagi selesai hutang dengan cara senang.
hutang anda tak banyak (RM8k++). Barangkali RM100/RM150 sebulan untuk bayar balik.
Biasanya, kalau hutang anda tak sampai RM30k, anda tak akan jadi bankrap.

Procedur yang anda boleh ambil jika mendapat surah mahkamah bagi hutang kad tersebut - pergi
hadir mahkamah saja untuk mengaku hutang atau tidak. Ini sahaja dan biasanya tak ada tindakan
lain kerana kamu tak ada aset besar seperti gajah, karpal terbang, istana dan lain-lain.

Aset yang kamu cuma ada ialah hp nokia yang buruk dan komputer yang dah bersawang - ini pun
bank tak mahu. Jadi jangan risau. Puasa sahaja di bulan Ramadhan dah cukup.

08 Sep, 2009 18:09:55

New MessageIngin Tahu (modified 0 times) ally
Saya berumur 34tahun dan masih bujang.kebelakang ini saya merasa runsing kerana kuatir akan di isthar muflist kerana berberapa pinjaman yg tak dapat di lunaskan..hutang pinjaman kereta sebanyak 1115k lagi tekun ada rm800 lagi..dan berape kedai perabut sepeti singer dan kedai eletri biasa.kadang tu saya tertanya terlalu banyaka saya punya hutang..yg di bebani..saya juga ada seorang kawan yg berhutang dengan bank dan ber jumpa dgn akpk..tapi potongan ia terlalu banyak sehingga tidak bersisa..dalam acc bank menyebabkan saya rasa lebih baik memdiakan diri dari bersuara.dan saya tidak nampak bantuan yang telus lansung dari mana2 pihak dan saya yakin semua saluran duit itu adalah cuma untuk membayar balik hutang guaman..dan sekaran jika ganguan di tempat kerja saya terpaksa berhenti dan tidak mempunyai sebaran pendapatan dan untuk meneruskan hidup.
19 Jan, 2012 17:49:00

New MessageRE:Adakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) ally
Bkn 1115K tapi 15K salah tyep
19 Jan, 2012 17:53:57

New MessageRE:Adakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) shazy
Hi ally,

sekiranya amat sukar membuat bayaran rm15k, dinasihatkan berjumpa pegawai akpk dan mohon khidmat nasihat sebelum membuat keputusan mengikuti program pengurusan hutang akpk kerana selama mengikuti program ini, nama akan diblacklist untuk membuat pinjaman sehingga tamat tempoh. saya mempunyai tunggakan rm100k utk 8 kad kredit (keseluruhan dan salah satu kad hampir mencecah rm30k)dan telah mengikuti program pengurusan kredit akpk sejak 2009 dgn bayaran bulanan rm620 sehinggalah langsai. yang melegakan, tiada lagi panggilan2 kurang ajar dr debt collectors.

harap ini boleh membantu saudara.

19 Jan, 2012 18:15:32

New MessageRE:Adakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) INGINTAHU
Sekiranya anda telah pun mendapat Judgement Order beberapa tahun yang lepas, adakah masih boleh meminta bantuan AKPK?
20 Jan, 2012 13:28:48

New MessageRE:Adakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) natalie
Profile | Email
Ingintahu, klau dah dpt judgmnt lama, better check status u dlu
regards,
natalie
20 Jan, 2012 21:51:30

New MessageRE:Adakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) INGINTAHU
Hi Natalie, tq. bagaimana dan di mana utk check status?
26 Jan, 2012 11:58:07

New MessageRE:Adakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) tfazli
a'kum
saya fazli ada masalah macam saudara abil.. saya nak tanya disini jika akaun bank telah sampai 30k dan akaun bank lain belum sampai 30k. bila diistihar muflis adakah insolvensi semua hutang kita termasuk hutang keta and rumah yg di bayar seperti biasa dan tidak tertunggak
06 Jun, 2012 04:41:13

New MessageRE:Adakah RM30,000 nilai minimum terkumpul untuk semua hutang (modified 0 times) Arin
Tuan mohon pencerahan,

Sy ada berhutang dgn bank sebanyak RM25k (prinsipal) pd tahun 2005. Ada buat bayaran sebanyak RM300, tapi skip2. Telah dihubungi oleh pihak bank (@ejen PASADANA rsnya - dpt tahu search no phone tru internet). Yang saya akan dikenakan tindakan bangkrap oleh pihak bank. Semakan baki akaun setakat Julai 2014 RM30,078.55. Bayaran terakhir pada awal ogos 2014 RM300.

Soalan:
1. Adakah sy boleh diistiharkan muflis dgn baki RM30k tu? - pihak yg menghubungi telah menggunakan isteri sy dgn menakut-nakutkannya dgn tindakan isthar muflis@bangkrap ke atas saya.

07 Aug, 2014 17:28:49


Post a New Message | Reply this Thread | Printer | Forward
All times are MYT


Copyright © 1999-2014 Lawyerment.com. All rights reserved

Privacy Policy | Terms Of Use | Contact | About Us | Advertising Opportunities
Disclaimer - Please Read Carefully

These Bulletin Board pages are intended as a public service primarily to allow non-lawyers and lawyers to share experiences and opinions with other non-lawyers and lawyers. They are NOT intended to be a source of advertising, solicitation, legal advice, self-promotion or disparagement. Lawyerment assumes absolutely no responsibility for postings or their content. Visitors may post questions, comments and replies without prior review by Lawyerment, but we reserve the right to delete any postings (in whole or in part) for any reason at any time.
However, the fact that a posting remains on site NEVER means that it has been approved or endorsed by Lawyerment. By making a posting you are agreeing that the material you post becomes the property of Lawyerment. Lawyerment is a unit of Magnificent Communication. Visitors should exercise great caution when reading this (or any other) Bulletin Board. Be aware that those who post messages may not be who they claim to be. Never to rely on any advice in legal matters except from an attorney you have retained to represent you and your interests. To locate and retain an attorney we suggest you visit our Lawyerment Lawyers' Directory.
Click here to visit Lawyerment.com for 1000's of answers to legal questions. Please read our Privacy Policy and Disclaimer & Conditions Of Use.
Copyright © 1999-2014 Lawyerment.com. All rights reserved